خرید تور
ایران گردی

نکاتی که قبل از سفر به استانبول باید بدانید

نکاتی که قبل از سفر به استانبول باید بدانید
آیدا دست نشان
۱۰
۲۰۸۴
۰

استانبول، یکی از شهرهای مهم و تاریخی ترکیه واقع در نقطه‌ای که اروپا و آسیا به یکدیگر وصل می‌شوند، به عنوان پایتخت ترکیه شناخته می‌شود. این شهر بزرگ و پرجمعیت دارای تاریخ و فرهنگی غنی است و برخی از معروف‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری جهان در آن واقع شده است.

شهر استانبول به وسیله بسفر، یک تنگه آبی، به قسمتی از ترکیه که در قاره آسیا قرار دارد وصل می‌شود و به وسیله پل‌ها و وسایل نقلیه عمومی دیگر، امکان اتصال این دو قاره را فراهم می‌سازد. این ویژگی جغرافیایی به استانبول اهمیت زیادی در تاریخ، تجارت و گردشگری داده است.

اما قبل از بستن چمدان و سفر به این مقصد فرهنگی و تاریخی، برخی نکاتی که قبل از سفر به استانبول باید بدانید را بررسی کنید تا یک سفر به یادماندنی را تجربه کنید.

تصویری از فصل بهار در استانبول

آب و هوای استانبول

استانبول دارای یک آب و هوای معتدل نیمه‌خشک (نوع نیمه‌خشک ساحلی) است.
در تابستان‌ استانبول گرم و خشک است. دماها معمولاً در ماه‌های ژوئیه و اوت به بالای ۳۰ درجه سانتیگراد می‌رسند. تابستان‌های گرم و آفتابی از جذابیت‌های گردشگری این شهر برخوردارند. پاییز در استانبول معتدل و خوش آب و هواست. در این فصل، هوا ملایم می‌شود و دماها کمی پایین‌تر از تابستان است. زمستان‌های استانبول نسبت به تعدادی شهرهای اروپایی معتدل‌تر هستند. دماها در ماه‌های زمستان به میانگین چند درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد و باران و برف نیز بیشتر اتفاق می‌افتد. بهار نیز یک فصل خوب برای بازدید از استانبول است. هوا گرمتر می‌شود و شهر با رنگارنگی از گل ها و گیاهان شکوفا می‌شود.

ناوگان های خمل و نقلی دبی

چطور به استانبول سفر کنیم؟

برای سفر به استانبول از ایران، شما می‌توانید از مسیر‌ها و راه‌های مختلف استفاده کنید. در ادامه، چندین گزینه برای رسیدن به استانبول از ایران آورده شده است:

  1. پرواز از فرودگاه‌های بین‌المللی ایران به فرودگاه استانبول:
  • این روش معمولاً سریع‌ترین و محبوب‌ترین گزینه برای سفر به استانبول است. می‌توانید از فرودگاه‌ بین‌المللی امام خمینی (IKA) پرواز مستقیم به فرودگاه‌های استانبول مانند فرودگاه جدید استانبول (IST) یا فرودگاه صبیحا گوکچن (SAW) رزرو کنید.
  1. قطار:
  • اگر علاقه دارید سفر خود را زمینی انجام دهید، می‌توانید از تهران یا شهرهای دیگر ایران به مرز ترکیه که در شمال غرب ایران واقع شده است، سفر کنید. پس از عبور از مرز، می‌توانید با قطار به شهرهای ترکیه ادامه دهید و به استانبول برسید.
  1. اتوبوس:
  • شرکت‌های اتوبوسی برخی مسیرهای بین‌المللی را از ایران به ترکیه ارائه می‌دهند. شما می‌توانید از خدمات اتوبوسی برای سفر از ایران به استانبول استفاده کنید، اما این مسیر زمان‌برتر از سایر گزینه‌ها ممکن است.
  1. ماشین شخصی:
  • در صورتی که ماشین شخصی دارید و می‌خواهید سفر خود را مدیریت کنید، می‌توانید از ایران به ترکیه رفته و به استانبول برسید. اما باید از مسائل مربوط به مرز و مجوزهای ورود به ترکیه مطلع باشید.

مدارک لازم برای سفر به استانبول

اگر قصد سفر به ترکیه به عنوان یک کشور خارجی را دارید، مهم است که به مدارک لازم برای سفر به ترکیه را به تهیه کنید. کشور ترکیه جز کشورهایی است که شهروندان ایرانی برای ورود به آن نیازی به ویزای ترکیه ندارند. با این حال، پاسپورت از مدارک اساسی است که باید در همه سفرهای خارجی با خود داشته باشید.اگر به صورت شخصی به استانبول سفر می کنید؛ توصیه می‌شود بیمه مسافرتی برای پوشش هزینه‌های پزشکی و سایر اضطراری‌ها در سفر به ترکیه تهیه کنید. اما اگر با تور به استانبول می روید اغلب تورهای استانبول بیمه مسافرتی ارائه می دهند.

 

گردشگری در استانبول

استانبول، شهری که در نقطه تلاقی دو قاره، یعنی اروپا و آسیا قرار دارد، یکی از مقصدهای گردشگری معروف در جهان است. این شهر بزرگ و تاریخی ترکیه با ترکیب فرهنگ‌های متنوع، آثار تاریخی شگفت‌آور، معماری خیره‌کننده، مناظر طبیعی زیبا، بازارهای پرآوازه، و غذاهای بی‌نظیر، گردشگران را به خود جذب می‌کند.در زیر به برخی از جاذبه های دیدنی استانبول اشاره می کنیم که در سفر به استانبول توصیه می شود حتما از آنها دیدن کنید:

  1. ایاصوفیه (Hagia Sophia): این بنا تاریخی بسیار مهم است که در طول تاریخ به عنوان مسجد و کلیسا به کار برده شده و در حال حاضر به عنوان موزه ایاصوفیه شناخته می‌شود. معماری و دکوراسیون داخلی آن بسیار زیبا است.
  2. مسجد بلو مسجد (Blue Mosque): این مسجد با کاشی‌های آبی آسمانی شهرت دارد و یکی از نمادهای استانبول است. داخل مسجد نیز بسیار زیباست.
  3. کاخ تاپکاپی (Topkapi Palace): این کاخ تاریخی سابقه‌ای بسیار طولانی دارد و در آنجا می‌توانید از جواهرات و اشیاء ارزشمند تاریخی ترکیه دیدن کنید.
  4. پل گالاتا (Galata Bridge): این پل زیبا از یک سوی شهر به سوی دیگر رودخانه طلبه گولو جریان دارد و از آنجا می‌توان به مناظر زیبای استانبول نگاه کرد.
  5. منطقه تکسیم (Taksim Square): این منطقه مرکزی استانبول است و می‌توانید در آن از رستوران‌ها، کافه‌ها، فروشگاه‌ها و فعالیت‌های شبانه لذت ببرید.
  6. مسجد‌ سلطان احمد (Sultan Ahmed Mosques): این مسجد‌ها که به نام مسجد‌های کوچک و بزرگ شهرت دارند، در دل شهر و در کنار مسجد بلو مسجد واقع شده و بسیار زیبا هستند.
  7. کمکان (CamaKan): این جزیره زیبا در جنوب استانبول واقع شده و یک مقصد آرامش بخش برای گردشگران است.

اقامت در استانبول

در کجا اقامت کنیم؟

استانبول یک شهر بزرگ با مناطق مختلفی برای اقامت دارد. انتخاب محل اقامت بستگی به سلیقه شما، بودجه، و نیازهای سفر شما دارد. در زیر، به برخی از مناطق محبوب برای اقامت در استانبول اشاره می‌شود:

منطقه سلطان‌احمد (Sultanahmet):

  • این منطقه در قلب تاریخی استانبول قرار دارد و به عنوان مرکز توریستی شهر شناخته می‌شود. در اینجا می‌توانید به دیدنی‌های مهمی مانند ایاصوفیه، مسجد بلو مسجد، و کاخ تاپکاپی دسترسی داشته باشید. بسیاری از هتل‌ها و مهمانخانه‌های اقتصادی و لوکس در این منطقه وجود دارد.
  • از جمله هتل های منطقه سلطان احمد می توان به هتل فور سیزن استانبول، هتل سلین استانبول، هتل امپرس زویی استانبول و موارد دیگر اشاره کرد.

منطقه تکسیم (Taksim):

  • تکسیم مرکز فعالیت‌های فرهنگی و شبانه‌روزی استانبول است. این منطقه دارای هتل‌های معتبر، رستوران‌های متعدد، مغازه‌های خرده فروشی، و نقاط جذاب شبانه‌روزی مانند بارها و کلوپ‌ها است.
  • اگر قصد اقامت در این منطقه را دارید، هتل سی وی کی پارک بسفروس استانبول، هتل الیت ورلد استانبول پیشنهاد می شوند.

منطقه کادیکوی (Kadıköy):

  • اگر به دنبال تجربه‌ای محلی و فرهنگی‌تر هستید، منطقه کادیکوی در ساحل آسیایی بسفر گزینه‌ی خوبی است. این منطقه دارای بازارهای محلی، رستوران‌های سنتی، و محیطی پویا است.
  • برای اقامت در این منطقه، هتل استانبول لایف، هتل دیلا استانبول، هتل کروانسرای استانبول پیشنهاد می شوند.

منطقه شیشلی (Sisli):

  • این منطقه به عنوان مرکز خرید و فرهنگی استانبول شناخته می‌شود و دارای امکانات خوب اقامتی و انتقالات عمومی به سایر مناطق شهر است.
  • اگر قصد اقامت در منقطه شیشلی را دارید هتل گرند جواهر استانبول و هتل تکسیم اکسپرس استانبول را بررسی کنید.

بازارگردی در دبی

بازارگردی در استانبول

ترکیه یکی از مقاصد محبوب برای گردشگران ایرانی است، و استانبول به عنوان یکی از شهرهای جذاب ترکیه، جایگاه خاصی در برنامه سفر ایرانیان دارد. از جذابیت‌های فراوان استانبول، بازارهای متنوع و پراآوازه‌ای که ارزانی و تنوع کالاها را در خود دارند، می باشد.

در استانبول، برای خرید و تنوع خرید، گزینه‌های زیادی وجود دارد. از پاساژها و مجتمع‌های تجاری لوکس تا بازارهای محلی و مراکز خرید ارزان، هر گونه ترجیح خریدی در دسترس است. هر گونه توریست تازه‌وارد به سادگی می‌تواند به مساحت گسترده‌ای از مجتمع‌های تجاری لوکس دسترسی داشته باشد، و تازه‌واردان نیز به راحتی می‌توانند این انواع بازارها را پیدا کنند.

از جمله بازارهای معروف استانبول می توان به گرند بازار یا بازار بزرگ استانبول؛ ارزانترین مرکز خرید لباس در استانبول، مرکز خرید بی اوغلو ایش استانبول، بازار بشیکتاش استانبول، سه شنبه بازار کادیکوی استانبول و چند مورد دیگر اشاره کرد.

شکم گردی در استانبول

خوراکی و غذاهای محبوب استانبول

استانبول، پایتخت ترکیه و شهری با تاریخ طولانی و فرهنگ غذایی غنی است که گردشگران را با انواع غذاهای لذیذ و بازارهای شکم‌گردی جذب می‌کند. این شهر به عنوان مکانی محبوب برای تجربه غذاها و خوراکی‌های متنوع شناخته می‌شود. با توجه به موقعیت جغرافیایی استانبول و تأثیرات مختلف فرهنگ‌ها در طول تاریخ، غذاهای مختلفی در این شهر ظاهر شده‌اند که هر کدام از خودشان تجربه‌های چشایی منحصر به فردی را به گردشگران ارائه می‌دهند.

کباب‌های ترکیه در استانبول بسیار محبوب هستند. دنر کباب (Döner Kebap) و شیش کباب (Shish Kebap) دو نمونه از معروف‌ترین کباب‌ها هستند. مانتی به عنوان یک غذای محبوب در ترکیه شناخته می‌شود که با استفاده از از یک خمیر ساده، گوشت چرخ‌کرده، تخم مرغ طبخ می شود. بورک یک غذای سبک ترکی است که با استفاده از خمیر یوفکا، پنیر و گوشت چرخ کرده و سبزیجات آماده می شود، بورک تقریباً در همه رستوران های استانبول یافت می شود.

بهار در استانبول

بهترین فصل سفر به استانبول

استانبول در تمام فصول سال جذاب است، اما بهترین فصل برای سفر به استانبول بهار و پاییز است. در این دوره‌ها هوا آرام و مطبوع است و گردشگران کمتری وجود دارند. در تابستانه‌های گرم استانبول، دمای بالا و تراکم بیشتر گردشگران را تجربه می‌کنید.

برای انتخاب بهترین زمان سفر، به ترجیحات شخصی خود و نوع فعالیت‌هایی که می‌خواهید انجام دهید دقت کنید. همچنین برای بررسی دقیق تر می توانید مقاله "بهترین فصل برای سفر به استانبول " در مجله گردشگری آوان گشت را مطالعه کنید.

سفر به استانبول با تور یا فردی؟

تصمیم برای سفر به استانبول با تور یا به صورت شخصی بستگی به میزان تجربه مسافر، ترجیحات شخصی و هدف از سفر دارد.
تورهای استانبول به شما سادگی و راحتی بیشتری ارائه می‌دهد. همه نیازهای سفر شما، از ترتیبات پرواز و اقامت تا تورهای گردشگری و راهنمایی در مقاصد گردشگری توسط آژانس مسافرتی و تورلیدرها انجام می شود. یکی از مزیت های سفر با تور مدیریت هزینه ها است، معمولاً هزینه‌های اصلی مانند بلیط هواپیما، اقامت و گردش‌ها مشخص و قبل از سفر پرداخت می‌شوند، بنابراین شما از نظر مالی دقیقاً می‌دانید چقدر هزینه می‌کنید.
اگر به صورت شخصی به استانبول سفر می کنید، کنترل کامل برنامه‌های سفرتان را دارید و می‌توانید برنامه‌ها را به تناسب ترجیحات و شرایط خود تنظیم کنید. اما برنامه‌ریزی و هماهنگی تمام جزئیات سفر فردی زمان‌بر است و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد و شما باید همه جزئیات سفر از جمله بلیط پرواز، اقامت، تفریحات، و سایر امور را خودتان مدیریت کنید.

آوان گشت در همه ی فصل ها، تور مختلفی از شهرهای مختلف ایران به مقصد استانبول برگزار می کند، از جمله تور استانبول از اصفهان، تور استانبول از شیراز، تور استانبول از تبریز، تور استانبول از تهران، که  شامل بلیط رفت و برگشت، هتل، بیمه، گاهی ترنسفر فرودگاهی و گاهی گشت شهری می‌شوند.
برای رزور تور می توانید به صفحه تورهای استانبول مراجعه کنید یا با کارشناسان آوان گشت تماس بگیرید.

عکسی از سفر به استانبول

چند نکته برای سفر به استانبول

  • استانبول شهری امن است، اما همچنان باید از احتیاط‌های معمول سفر استفاده کنید. مانند نگهداری مقدار کمی پول نقد در جیب، توجه به کیفیت آب مصرفی، و عدم نمایش مقدار زیادی پول یا اشیاء گرانبها در مکان‌های عمومی.
  • واحد پولی در ترکیه لیر ترکیه (TRY) است. اغلب اماکن پذیرش کارت اعتباری دارند، اما همچنان مناسب است کمی پول نقد داشته باشید، به ویژه برای بازارها و مغازه‌های کوچک.
  • زبان رسمی در ترکیه ترکی است. اگر ترکیه‌ای نمی‌دانید، بهتر است یک دفترچه راهنما یا یک اپلیکیشن ترجمه دارا باشید. اکثر مراکز گردشگری و هتل‌ها انگلیسی می‌فهمند، اما اطلاعات اضافی می‌تواند کمک کند.
  • در خصوص لباس‌ها بهتر است از لباس‌های متناسب با فصل و آب‌وهوای استانبول استفاده کنید. در مکان‌های مذهبی ممکن است نیاز به پوشیدن لباس‌های محتشمانه داشته باشید.
  • شبکه نقلیه عمومی در استانبول بسیار گسترده است و می‌توانید با اتوبوس‌ها، متروها و تاکسی ها به راحتی از یک نقطه به نقطه دیگر بروید. خرید کارت Istanbulkart برای استفاده در وسایل نقلیه عمومی پیشنهاد می‌شود.

جمع بندی

سفر به شهر استانبول، با تاریخ غنی و فرهنگ پویا خود، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی می‌تواند باشد. اما قبل از اینکه برای کاوش در این شهر زیبا برود، مهم است که برخی نکات اساسی را در نظر بگیرید تا سفرتان به ترتیب و بهترین شکل ممکن پیش برود.

بدون دیدگاه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
مشاوره رایگان تلفنی